Home Top Ad

Bolsas-Tassen

Mata Hari

Carole, een vriendin van mij heeft prachtige zeefdrukken gemaakt van Frida Kahlo. Deze zeefdrukken heb ik verwerkt in mijn tassen. Als ik hoor dat er  een Mata Hari tentoonstelling in het Fries museum komt, heb ik heel veel zin om een Mata Hari tas te maken. Mata Hari fascineert. Ja ze heeft haar kinderen alleen gelaten en ja, ze had vele relaties. Maar ze is een vrouw die seksualiteit en schoonheid weet te koppelen aan mysterie en ze slaagt er in daarmee een onafhankelijke positie te verwerven. In die tijd wordt ze als verdorven mannen verleidster en als een bedreiging gezien. Als voorbeeld, dood er één en maak een miljoen bang, wordt ze terechtgesteld.

Er zijn allerlei eisen aan een zeefdruk en dat stelt weer eisen aan de foto. Ik begin met een foto die op niets uit loopt. De armen zitten teveel in de weg en hoeveel ik ook poets er blijft niet een bruikbare foto over.





Dan nog een tegenslag. Carole heeft het druk en voorlopig geen tijd om een zeefdruk te maken en ik wil een tas als ze 100 jaar geleden gefusilleerd is! Tijd voor een list en omdenken. "Wat als dit de bedoeling is?".

Bijzondere vrouwen

Mijn moeder is in 1992 overleden. Net als veel vrouwen in die tijd heeft ze nooit echt kansen gehad om zich zelf te ontplooien. Ik ben het derde meisje van onderaf gerekend, van zeven kinderen, de oudste van de drie kleintjes. Ik heb een geweldige jeugd gehad maar mijn moeder was druk met de kinderen, de was en iedereen voorzien van eten. Dit veranderde pas toen mijn vader met pensioen ging. Er was plotseling geld voor leuke dingen. Ze is toen gaan Hindelopen schilderen maar ook zijdeschilderen. Mijn vader kon haar spullen nooit wegdoen. Echter vorig jaar is hij overleden en de schilder spulletjes van mijn moeder heb ik gekregen. 

Paul Pasveer van Stip Stencilwerk is een vriend en heeft nog onze geboortekaartjes gedrukt van Sander. Als ik nu met een foto kom kan je die ook op stof printen? Paul vindt het een leuke uitdaging en het is "game on!". Ik ga aan de slag met de zijde verf van mijn moeder op katoen en maak een paar prachtige Mata Hari fantasierijke lappen. Paul gaat met de afbeelding aan de slag en vergroot de pixels. Een nieuwe foto en dan print hij de afbeelding op mijn geschilderde stof.

Zo komt het verhaal van Mata Hari, mijn moeder en mijn eigen verhaal bij elkaar. En straks komt ook nog de zeefdruk van Carole. Hoe mooi kan het zijn?



Bekijk - Mata Hari





Mata Hari Mata Hari Reviewed by Marcel on 05:42 Rating: 5

Ad Banner